zondag 7 februari 2010

Appeltaart


Mijn appeltaart is een klassieker, al zeg ik het zelf. Niet omdat het de allerlekkerste appeltaart is (uiteraard is ie erg lekker) maar wel omdat ik al jaren hetzelfde recept gebruik. Het recept komt uit het boekje dat mijn oma bij haar oven kreeg (wenken en recepten voor het gebruik van de Atag gasoven, 14e druk, 1973) . Het enige dat ik daarin gewijzigd heb, is dat ik bruine basterdsuiker gebruik in plaats van witte basterdsuiker. Mijn moeder gebruikt volgens mij hetzelfde recept, en toch smaakt haar appeltaart net iets anders. Ook erg lekker, maar toch anders. Overigens smaakt mijn appeltaart ook niet altijd hetzelfde omdat ik met de vulling varieer. Hier eerst de basis.


Appeltaart

(springvorm van 22 cm doorsnee)
  • 300 gram bloem
  • 180  gram boter, in blokjes
  • 150 gram bruine basterdsuiker
  • 1 losgeklopt ei
  • snuf zout
  • 1 el custardpoeder
  •  600 gram appels, in stukjes
  • 100 gram rozijnen, geweld in warm water
  • kaneel 
  • evt. suiker als je hele zure appels gebruikt
Verwarm de oven voor op 180 C.
Doe de bloem, boter, suiker, zout en de helft van het ei in de kom van een keukenmachine. Mix alles door elkaar tot het deeg een bal is. Gebruik 3/4 van het deeg om een, ingevette, springvorm te bekleden. 
Bestrooi de bodem met een dun laagje custardpoeder. Schep de appel en rozijnen om met de kaneel en doe de vulling in de taartvorm. Maak van het restant van het deeg slangetjes om een soort rasterpatroon op de bovenkant van de taart te maken. Bestrijk dit met de rest van het ei. 
Bak de taart in ongeveer 45 minuten goudbruin.

Variaties in de vulling:
  • de rozijnen weken in een scheutje rum
  • 4 bolletjes gekonfijte gember in hele kleine snippers er door
  • onderop een laag custardpudding (van 250 ml melk, 15 gram suiker en 15 gram custardpoeder)

Nog meer appeltaarten

2 opmerkingen:

  1. Die van zusje Elle is ook heel lkkr, tenminste als je van appeltaarten houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb hem gemaakt, en erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen