woensdag 30 oktober 2013

Koffieijs (foodblogswap)

Tijd voor de maandelijkse foodblogswap. Ik mocht koken van de blog van Suus: www.foodbandits.blogspot.com. Een mooi vormgegeven blog. Suus geeft ook workshops bloggen. Jammer genoeg is ze nog niet zo lang bezig. Het merendeel van de recepten is erg zomers getint en dat maakt het moeilijk iets te kiezen nu het herfst is geworden. Uiteindelijk koos ik voor dit ijs. Nog steeds zomers, maar vanmiddag scheen heerlijk de zon. In het zonnetje heb ik lekker genoten van dit ijsje.
Het voordeel van dit ijs is dat je geen ijsmachine nodig hebt. Het blijft redelijk zacht maar dat komt door het gebruik van de gezoete, gecondenseerde melk. Dat weet ik omdat ik een keer de inhoud van een blikje ingevroren heb in een zakje en dat werd geen harde klomp.


links zonder, rechts met espresso erbij

Koffieijs

  • 250 ml slagroom
  • 1 blikje gezoete, gecondenseerde melk (397 gram)
  • 2 theelepels espressopoeder (of oploskoffie)
  • scheutje whiskey
  • warme espresso bij serveren
Klop slagroom, gecondenseerde melk, koffiepoeder en whiskey met de handmixer in ± 5 minuten tot een dikke crème. Schep over in een bakje en laat minimaal 3 uur bevriezen.
Schep een hoeveelheid ijs in een mooi glas en giet er een beetje warme espresso bij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten