maandag 29 juni 2015

Tomatentapenade met cashewnoten - foodblogswap

Deze maand deed ik weer een keertje mee met de foodblogswap. Het is alweer een tijdje geleden. Ik dacht, ik heb nu een receptenindex, dus je kunt nu op een centrale plaats terugvinden wat voor lekkers er allemaal op mijn foodblog te vinden is. Ok, je bent wel even bezig, want het zijn ruim 1200 recepten, maar het staat wel netjes bij elkaar. 
Nog even wat de foodblogswap inhoudt, want dat is ook alweer bijna een jaar geleden. Op facebook ben ik lid van een foodbloggersgroep. Een van de terugkerende uitdagingen is de foodblogswap. Iedereen die mee wil doen, krijgt een foodblog van een andere deelnemer toegewezen om daar een recept van te koken. Op die manier ontdek je weer eens andere blogs, of word je verleid om eens iets heel anders te maken dan je gewone repertoire.  
Dit keer mocht ik iets uitzoeken op de blog van Marianne, LoveMyFood. Marianne blogt nu bijna een jaartje. Haar blog is een afspiegeling van wat ze zoal door een dag eet, inclusief eetdagboek. Je vindt er soepen, salades, ontbijtjes, toetjes. Mij spraken de crockpotgerechten het meest aan. Toch maakte ik iets anders. Met het warme weer ben ik niet zo in de stemming voor een stoofpot. We aten een soort tapas, mezze, antipasti; in elk geval kleine, lekkere hapjes met natuurlijk brood en een dip. De dip komt van de blog van Marianne. Ik had bedacht dat ik als variant er wat gehakte olijven door zou doen, maar dat herinnerde ik me pas weer toen het schaaltje leeg was. 


Tomatentapenade met cashewnoten


  • 100 gram gedroogde tomaten (op olie)
  • wat olie uit het potje
  • 1 teentje knoflook
  • 50 gram cashewnoten
  • 20 blaadjes basilicum, in reepjes
  • eventueel 10 zwarte olijven, grof gehakt 
Doe de tomaten in een kleine keukenmachine. Pers het teentje knoflook erboven uit. Doe de cashewnoten, suiker en citroensap erbij. Draai tot een grove, smeuïge pasta. Voeg een beetje olie toe, als het te droog blijft. 
Roer er met de hand de basilicum en olijven door. 

2 opmerkingen:

  1. Ik snap helemaal dat je voor dit recept gegaan bent, het klinkt echt heerlijk. Zeker bij een tapas avondje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een goede keus geweest. Was een lekker dipje.

    BeantwoordenVerwijderen