zondag 5 juli 2015

Frambozenrozenijs

Nog meer mensen de afgelopen anderhalve week niet gebarbecued? 
Wat heb ik dan wel gegeten? Een salade met kip en meloen. Niet deze pastasalade, maar een variant met min of meer dezelfde ingrediënten. Andijviestamppot met veel spekjes om het zoutgehalte weer een beetje aan te vullen. Dat vond manlief maar raar eten toen ik hem vertelde wat we gingen eten. Maar hij is een tikje groentedyslectisch dus hij dacht aan boerenkoolstamppot met rookworst. Een thuisafgehaald bij mij thuis geïnspireerd door Veggiestan. Dat was wel een hele dag in de keuken met deze hitte, maar dat was het wel waard. En een keer zelfgesneden friet uit de frituurpan op het balkon. Dus ook een beetje buiten koken. 

Natuurlijk heb ik ook ijs gemaakt. De ijsmachine beneden neergezet, want daar is het het koelst. In de keuken is het zo 25 graden of warmer en dan moet de ijsmachine erg hard werken. 

Frambozenrozenijs


  • 1,25 deciliter water
  • 40 gram suiker
  • 20 gram glucosestroop
  • 2-3 theelepels rozenwater
  • 350 gram diepvriesframbozen
  • 1 eiwit
Breng het water met de suiker en glucosestroop aan de kook. Laat 1 minuutje doorkoken en dan afkoelen. 
Pureer de frambozen met de afgekoelde suikerstroop. Roer het rozenwater erdoor. Proef tussendoor hoeveel je lekker vindt. 
Klop het eiwit stijf. Spatel dit door het frambozenrozenmengsel. Giet het mengsel in de ijsmachine en draai er in ± 30-40 minuten ijs van. Schep het ijs in een bakje en zet eventueel nog even in de vriezer. 

Ik maakte er nog wat chocoladesaus bij. Dat was meer om manlief en mannetje Q over de streep te trekken. Die houden namelijk meer van bruine ijssmaken en ik houd meer van fruitsmaken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten