vrijdag 24 juli 2015

Tiramisu met kersen en rozenthee

Meestal is mannetje Q niet zo blij als ik afwijk van de standaardtiramisu. De varianten met aardbeien of met passievrucht vindt hij niet zo'n succes. Ik wel, dus ik maak ze gewoon. Dus ik was best verbaasd dat hij behoorlijk enthousiast over deze variant met kersen was. 

Toen ik deze tiramisu maakte zat ik een beetje met de vraag of ik de lange vingers wel of niet in koffie ging dopen. De kersen en kersenlikeur en het amandelschaafsel wilde ik sowieso gebruiken. Ik was nog niet uit over de combinatie van kersen en koffie. Toen zag ik ineens weer het mooie doosje met rozentheezakjes staan en besloot ik die te gebruiken. Met succes. 

Tiramisu met kersen

(schaal ± 16 bij 22 centimeter)
  • 1 zakje rozen-vanillethee (Dilmah)
  • drupje rozenwater
  • 2 eieren
  • 80 gram witte basterdsuiker
  • 4 eetlepels kersenlikeur
  • 250 gram mascarpone
  • 200 gram lange vingers
  • 40 gram pure chocolade, fijngehakt
  • 250 gram kersen, ontpit en gehalveerd
  • 25 gram amandelschaafsel
Zet van 2,5 deciliter kokend water en het zakje rozen-vanillethee sterke thee. Roer er een drupje rozenwater door. 
Splits de eieren. Doe de eiwitten in een vetvrije kom en klop ze stijf. 
Klop de eidooiers met de suiker in een paar minuten tot een dik mengsel. Klop de kersenlikeur erdoor. Klop de mascarpone door de vla. Spatel het stijfgeklopte eiwit erdoor. 
Doop de helft van de lange vingers in de thee en leg ze op de bodem van de schaal. Verdeel de helft van de vla erover. Verdeel de kersen erover en bestrooi met de chocolade. Doop de andere helft van de lange vingers in de thee en leg op de vla. Verdeel de rest van de vla erover en strijk glad. Laat minimaal een nacht in de koelkast staan om ervoor te zorgen dat de lange vingers wat zachter worden en de smaken goed intrekken. Bestrooi vlak voor het serveren met het amandelschaafsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten